محوطه سازی

لواسان

محوطه ای از جنس طبیعت

مشخصات پروژه

لواسان محله ناران

این پروژه محوطه‌سازی در زمینی به مساحت یکهزار و هشتصد متر مربع واقع در محله ناران لواسان در سال 1389 اجرا گردید.

بهره گیری از توپوگرافی زمین با کمترین تغییرات در آن محیطی قابل استفاده و جذاب را پدید آورده است که به دلیل انتخاب دقیق گونه های گیاهی هر سال به زیبایی آن افزوده می شود.

زندگی جاری در محوطه ویلا

محوطه سازی
محوطه سازی

فضاهایی کاربردی

گونه های گیاهی مورد استفاده عمدتا از گونه های همیشه سبز، یا دارای برگ های رنگی برای ایجاد تنوع و بهره گیری از گیاهان دارویی می باشد. آبشاری سنگی که به نهر و دو برکه احداث شده در محوطه متصل می گردد، به واسطه شیب طبیعی زمین آب را در سراسر محوطه به جریان می اندازد. آلاچیقی مربع به مساحت ده متر مربع که تمامی آن بر روی برکه قرار گرفته است در این پروژه پیش بینی و احداث گردیده است.

برای پوشش سقف آلاچیق برای هماهنگی با محوطه از ساقه های برنج استفاده شده است.

رعایت تناسبات در طراحی

  • تناسب بین اجزای مختلف بنا، مانند طول، عرض و ارتفاع
  • تناسب بین فضای داخلی و خارجی ویلا
  • تناسب بین المان های بنا و محوطه 

توجه به عملکردها

طراحی و احداث استخری متناسب با بنا، روف گاردن، آبنما، آلاچیق سنگی، آتشدان، آشپزخانه ای در فضای باز، مسیر پیاده روی، فضای سبزی با گونه های خاص گیاهی ویژگی این پروژه است.

جانمایی متناسب بنا در سایت پلان

حداکثر استفاده از فضای زمین، دسترسی مناسب، توجه به جهت گیری، حفظ حریم خصوصی، همخوانی با محیط، رعایت قوانین و مقررات، شکل زمین، شیب زمین، عوامل محیطی، دسترسی به امکانات عوامل تعیین کننده در جانمایی بنا و طراحی محوطه هستند.

تناسب معماری بنا و محوطه

یکسان بودن طرح معماری بنا و محوطه، ارتباط ارگانیک بین این دو فضا و توجه به عملکردهای مورد نیاز ساکنین و استفاده از گونه های گیاهی سازگار با شرایط محیطی این پروژه را به فضایی زیبا و پایدار تبدیل کرده است

گیاهان خاص و سازگار با محیط

آلاچیقی با سقف ساقه برنج در محوطه ای زیبا در ویلایی مدرن. این آلاچیق از چوب ساخته شده و با درختان و گیاهان دیگر احاطه شده است. آلاچیق در وسط باغ قرار گرفته و فضایی آرام و دنج برای استراحت و تفریح ​​فراهم می‌کند.

تصاویر اجرای پروژه

مزایای محوطه سازی روستیک

زیبایی طبیعی: محوطه سازی روستیک حس زیبایی طبیعی و آرامش‌بخش را به باغ شما می‌بخشد.

پایداری: این نوع محوطه سازی از مصالح طبیعی و پایدار استفاده می‌کند.

نیاز به نگهداری کم: محوطه سازی روستیک به مراقبت زیادی نیاز ندارد.

خلق زیبایی در محیطی آرام

ویلایی چشم نواز در محوطه ای که هر روز زیباتر می شود

محوطه سازی متفاوت

ویلایی مدرن با استخری زلال، گلخانه‌ای پرگل، زمینی برای تنیس، مسیرهایی برای پیاده‌روی در میان انبوه گل‌ها و درختان، آلاچیقی دوطبقه با چشم‌اندازی دل‌انگیز، و حوضچه‌ای مملو از ماهی‌های کوی رنگارنگ. تمام این‌ها در سایه درختان کهنسال و با استفاده از گیاهان سازگار با محیط در ویلای زیبادشت پدید آمده است.

زیبایی و تنوع

مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها: این گیاهان در برابر آفات و بیماری‌های رایج در منطقه مقاوم هستند، که نیاز به استفاده از سموم شیمیایی را کاهش می‌دهد و به سلامتی انسان و محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

کاربری فضا: کاربری هر قسمت از محوطه ویلا را در نظر گرفتیم و گیاهانی را انتخاب کردیم که برای آن فضای خاص مناسب باشند.